Skapa PDF

Villkor och bestämmelser för Festool All-Inclusive-garanti

Version: 2024-09-02

Vi gratulerar dig till köpet av din nya Festool-maskin. Sedan 2013-03-06 får du, genom att registrera din nya Festool-maskin för All-inclusive-garantin online, helt utan kostnad tillgång till en fri reparationsservice (Fri originalservice) som gäller i totalt 3 år från inköpsdatumet, vilket gör att du kan ta del av extra servicetjänster. I och med online-registreringen godkänner du följande garantivillkor.

1 Allmänna villkor och registrering

1.1 Om inget annat uttryckligen anges under punkt 1.7 och 3.1 nedan, erbjuder Festool GmbH (nedan kallat ”Festool”) efter en korrekt genomförd registrering för alla nya el- och tryckluftsmaskiner (nedan kallade ”maskiner”) från Festool en fri reparationsservice och extra servicetjänster baserat på dessa villkor, förutsatt att du är slutkund, antingen som fysisk eller juridisk person, med hemvist/säte i Sverige. Festool påtar sig ingen garanti eller tillhandahåller extra servicetjänster gentemot Festool-återförsäljare, professionella maskinuthyrare eller andra återförsäljare.

1.2 Dessa villkor gäller även för Li-ion-batteripaket, Laddare och batterilampor (nedan även kallade "enheter"), såvida inte följande bestämmelser föreskriver något annat.

1.3 Förutsättningar för att utnyttja de omfattande garanti- och servicetjänsterna i All-inclusive-garantin är:

  • Köp hos Festool eller en auktoriserad Festool-återförsäljare
  • Online-registrering i MyFestool inom 100 dagar efter datumet på originalkvittot på: www.festool.se/myfestool
  • En uppladdad faktura eller följesedel för kontroll av angivet inköpsdatum

1.4 Efter en korrekt genomförd registrering får du en länk till ditt garanticertifikat via e-post. Detta gäller alltid den registrerade maskinen.

1.5 Med dessa garantivillkor ger Festool dig ytterligare rättigheter, utöver de som igår i dina avtalsenliga och lagstadgade reklamationsanspråk. Inget upphävande, ingen inskränkning eller annan ändring av de avtalsenliga eller lagliga garantirättigheterna är förbundna med garantivillkoren.

1.6 Ansvaret för garantitjänsterna eller de extra servicetjänsterna medför varken att garantitiden förlängs eller att en ny garantitid påbörjas.

1.7 Om köpeavtalet är ogiltigt, verkningslöst eller upphävs gäller inte garantin för den aktuella maskinen. Har ett garanticertifikat redan skapats för maskinen så upphör det att gälla.

1.8 Li-ion batteripaket, Laddare och batterilampor kräver ingen separat registrering enligt punkt 1.3. Istället för registrering måste du bifoga det ursprungliga inköpsbeviset i enlighet med punkt 2.5 för att åberopa service- och garantivillkoren. Övriga allmänna villkor fortsätter att gälla.

2 Garantivillkor för Fri originalservice i 3 år

2.1 Garantitiden är 3 år och börjar med datumet på ditt originalkvitto.

2.2 Garantitjänsten utförs genom att vi efter eget gottfinnande och utan kostnad reparerar defekta delar på maskinen, ersätter dem med felfria delar eller ersätter hela maskinen utan kostnad (fri reparationsservice). Ersatta delar och maskiner övergår i Festool GmbH:s ägo. Ytterligare garantianspråk föreligger inte.

2.3 Ett garantifall föreligger om

  • den levererade maskinen bevisligen uppvisar material- eller tillverkningsfel.
  • Slitagedelar (i synnerhet kolborstar, kullager, gummimanschetter, batterier, tätningsringar och kontakter) bevisligen skadats genom naturligt slitage vid korrekt användning av maskinen. En slutgiltig lista över de komponenter som omfattas av garantin finns i reservdelskatalogen på www.festool.se/ekat.

2.4 Följande fall omfattas inte av garantin:

  • Skador på förbrukningsmaterial och tillbehör, speciellt på slipplattor, plug-it-kablar, sågklingor-/blad, fräsar, rörstavar, knivar, knivgarnityr, borrverktyg, diamantskålar och rörstavar.
  • Om avvikelser från bruksanvisningen eller andra underlag för de enskilda maskinerna sker vid anslutning, installation, idrifttagning, drift, användning och underhåll av maskinerna.
  • Vid övrig icke fackmässig användning, i synnerhet vid yttre våld (särskilt fall eller slag).
  • Vid fel på maskiner, som förorsakats genom användning av tillbehör eller reservdelar som inte är originaldelar .
  • Vid maskiner som ändrats eller kompletterats, speciellt maskiner som plockats isär.
  • Vid kontinuerlig kraftigt påfrestande användning, speciellt vid industriell, kontinuerlig drift eller vid långvarig, överbelastande användning av maskinen.


2.5 Omfång och utkrävande av garantianspråk

Garantianspråk måste skriftligen göras gällande till Festool omedelbart efter att felet har fastställts och inom garantitiden. För detta ska den aktuella maskinen med originalkvitto, som visar inköpsdatum och produktbeteckning, i sin helhet uppvisas för eller skickas till försäljaren eller ett av serviceställena som anges på www.festool.se.

2.6 Undersöknings- och anmälningsplikt för företag

Om du har köpt maskinen som näringsidkare enligt § 1 HGB (tyska handelsbalken), är förutsättningen för dina garantianspråk att du har kontrollerat maskinen direkt efter mottagandet och omedelbart anmält påvisbara brister till Festool senast inom två veckor efter mottagandet av maskinen samt påvisat dolda brister omedelbart efter upptäckten skriftligt till den auktoriserade återförsäljaren eller Festool.

2.7 Dekontamineringsavgift för H-apparater
För apparater i dammklass H debiteras en avgift på 800 SEK exkl. moms debiteras om transportdokumentet inte fylls i och skickas med maskinen för reparation och övriga instruktioner inte följs. Detta gäller även vid garantianspråk.
3 Dina extra Festool-servicetjänster

3.1 Ersätts vid stöld under de första 3 åren

3.1.1 Vid en stöld ersätter vi din stulna maskin med en ny (endast naken maskin utan tillbehör, ingen SET-version) utan extra försäkringskostnader och mot en självrisk på 1.300 kr netto (exkl. moms). För produkter i produktkategorin Power Station är självrisken 10.200 kr(exkl moms). Denna förmån garanterar Festool för alla korrekt registrerade Festool-maskiner i upp till 3 år fr.o.m. datumet på originalkvittot. Utbytesmaskiner medger ingen ny garanti vid stöldförsäkring.

Utbytesmaskinen kan inte registreras för garantin. Utbytesmaskinen har kvar All-inclusive-garantin under den återstående garantitid som gällde för den stulna maskinen (beräknas enligt punkt 2.1 med avdrag för den redan förflutna garantitiden). De lagstadgade garantirättigheterna för utbytesmaskinen berörs inte.

Om en produkt utgår ur vårt aktuella produktsortiment och vi därför inte längre har den i lager, omvandlas ditt anspråk på leverans av en ny maskin, till i övrigt oförändrade villkor, till ett anspråk på leverans av en annan, valfri maskin ur vårt då aktuella produktsortiment till ett riktpris som motsvarar den ersatta produktens. Den berörda maskinen övergår då i vår ägo.

3.1.2 För att kunna göra anspråk på denna servicetjänst måste du omedelbart anmäla stölden hos behörig polismyndighet. Denna anmälan och ditt garanticertifikat ska uppvisas för din Festool-återförsäljare inom fem dagar efter stölden. Denne lämnar i sin tur underlagen till Festool för kontroll.

3.1.3 Efter kontrollen kontaktas du av Festool som informerar om statusen, och om Festool godkänner ärendet kan du sedan hämta den nya maskinen hos din Festool-återförsäljare mot ovannämnda självrisk.

3.2 Reservdelstillgänglighet i 10 år (originaldelar ersätts)

Vi garanterar att reservdelarna för våra maskiner kommer att vara tillgängliga i minst 10 år efter det att tillverkningen av maskinerna har upphört. Om en reservdel utgår ur vårt aktuella produktsortiment och vi därför inte längre kan erbjuda den, omvandlas ditt anspråk på reparation med en reservdel på en Festool-verkstad, till i övrigt oförändrade villkor, till ett anspråk på leverans av en ny, valfri maskin ur vårt då aktuella produktsortiment till ett riktpris som motsvarar den utgångna maskintypens. Den berörda maskinen övergår då i vår ägo.

4 Avslutande bestämmelser

4.1 Dataskydd

Personuppgifterna du lämnar till oss när du registrerar din maskin för all-inclusive-garantin (inkl. den uppladdade fakturan) (exempelvis för- och efternamn, adress) sparas, behandlas och används uteslutande för att kunna tillhandahålla tjänsterna som ingår. Rättslig grund för detta är art 6, avsn. 1 b) GDPR. Om du raderar ditt MyFestool-konto eller tar bort en maskin ur din verktygsöversikt, fortsätter vi att spara personuppgifterna som krävs för att uppfylla avtalet fram tills dess att garantin gått ut.

Alla uppgifter används av Festool och FESTOOL Sverige AB. Dessutom kan uppgifterna vidarebefordras till TTS Tooltechnic Systems AG & Co. KG. Rättslig grund för detta är vårt företagsintresse, art. 6 avsn. 1 f) GDPR. Uppgifterna överförs inte till övriga tredjepartsföretag eller används för reklamändamål på annat sätt. Mer information om dataskydd hittar du på www.festool.se/regler-och-villkor/dataskydd.

4.2 Ändring av dina kunduppgifter

Om dina kunduppgifter ändras, ber Festool att du omedelbart ändrar dem på ditt kostnadsfria MyFestool-konto på www.festool.se/myfestool. Festool ansvarar inte för merkostnader som uppstår på grund av oriktiga kunduppgifter.

4.3 Ändringar av tjänster

Festool förbehåller sig rätten att inställa, komplettera eller förändra garantin och servicetjänsterna resp. dessa garantivillkor helt eller delvis under iakttagande av en rimlig tidsfrist, eller om det föreligger ett viktigt skäl även utan en sådan frist, med rimlig hänsyn till dina intressen.

4.4 Övrigt

4.4.1 Alla tjänster gäller under förutsättning att det inte finns några hinder för fullgörandet på grund av nationella eller internationella bestämmelser, i synnerhet bestämmelser om exportkontroll, embargon eller andra sanktioner.

4.4.2 Om Festool på grund av force majeure inte kan uppfylla garantiåtagandena, i synnerhet inte reparera eller leverera apparater, befrias Festool under den tid hindret varar och under en rimlig startperiod från sin skyldighet att uppfylla garantiåtagandena, utan att vara skyldig att betala skadestånd till dig. Detsamma gäller om Festool inte kan uppfylla sina garantiåtaganden på grund av oförutsägbara omständigheter som Festool inte är ansvarig för, i synnerhet på grund av stridsåtgärder, myndighetsåtgärder, energibrist, leveranshinder hos en leverantör eller betydande driftstörningar, eller om sådana omständigheter gör det orimligt svårt eller tillfälligt omöjligt. Detta gäller även om dessa omständigheter inträffar hos en underleverantör och även om Festool redan är i dröjsmål.

4.4.3 Lagstiftningen i Förbundsrepubliken Tyskland gäller, med undantag för överenskommelsen med Förenta Staterna gällande avtal beträffande internationell varuhandel.

4.4.4. Om du är näringsidkare och har ditt säte i Sverige vid tidpunkten för registreringen är sätet för Festool GmbH exklusivt forum för alla rättstvister gällande garantin. I övrigt gäller de tillämpliga lagbestämmelserna för lokal och internationell jurisdiktion.

4.4.5. Skulle en bestämmelse i denna garanti helt eller delvis vara eller bli verkningslös eller ogenomförbar, eller skulle det finnas en lucka i denna garanti, så påverkas inte giltigheten för de övriga bestämmelserna. I stället för den verkningslösa eller ogenomförbara bestämmelsen gäller den verksamma eller genomförbara bestämmelse som överenskommen, vilken ligger närmast ändamålet för den verkningslösa eller ogenomförbara bestämmelsen. I händelse av en lucka gäller den bestämmelse som överenskommen, vilken motsvarar det som skulle ha överenskommits i enlighet med ändamålet för denna garanti.